CREACIONS, FEMMES. Maldà 1700 – Opinió

Nota: 9,5 de 10

No trobareu cap espai millor que El Maldà per recrear l’atmosfera del 1700. La sala d’aquest petit teatre – que es troba en una de les antigues estances del Palau Maldà, centre cultural del s. XVIII – conté tots els ingredients necessaris: cortines de color granate, rajoles blanques i negres al terra, parets verd fosc, quadres amb marcs exagerats, grans portes de fusta de color cirerer … Si, a més, només entrar t’ofereixen amablement una tassa de xocolata calenta, ja hi som. Retorn al passat.

L’objectiu d’aquest cicle és reproduir l’ambient que es respirava en els petits concerts de música de cambra de què gaudia la petita noblesa de l’època (xocolata inclosa). S’ha volgut dedicar la 4a edició a la memòria d’Albert Romaní que va morir el passat mes de març. Romaní va ser un destacat intèrpret en el camp dels instruments de teclat (piano, clavicèmbal i pianoforte), així com director de cant coral. Va dedicar gran part de la seva vida professional a la pedagogia musical i va estar vinculat a projectes emblemàtics com el Festival de Música Antiga de Barcelona o la posada en marxa de l’Escola Superior de Música de Catalunya (l’ESMUC) on es va fer càrrec del departament de música antiga.

El Maldà aconsegueix evocar fidelment l’àmbient culte i refinat de l’època

L’estructura del tercer concert d’aquest cicle – Creacions, Femmes-  sorprèn gratament per la juxtaposició de disciplines artístiques (música, dansa i escriptura) que, com en una mena de trenca-closques que encaixa pas a pas, ens convida a reflexionar sobre el rol de les dones del barroc, sobretot d’aquelles que es dedicaven a la creació.

el-malda-femmes-foto-color

L’esplèndida interpretació del violí barroc (Pavel Amilcar) combina a la perfecció amb la viola de gamba (Thor Jorgen) i fa posar la pell de gallina. De l’oïda passa directament al cor. Els seus sons flueixen harmònicament mentre interpreten peces composades per dones del segle XVI al XVII d’arreu del món (Isabella Leonarda, Caterina Assandra, Anna Bon, Francesca Caccini, Barbara Strozzi, Mary Harvey i Élisabeth-Claude Jacquet de la Guerre). La música d’aquests instruments de corda s’intercala amb el ball i la lectura escenificada de textos.

Anna Romani interpreta peces de dansa contemporània d’inspiració barroca. D’entrada ens sorprèn el seu posat lànguid fins que ens adonem que aquesta era la fisonomia que caracteritzava les dones d’aquella època: delicades, etèries, aparentment fràgils per fora però amb una sorprenent força interior. Dones a les quals se’ls reservava només el paper de muses quan, de fet, volien ser (i en molts casos eren) les creadores.

Tot i la inexpressivitat del rostre d’Anna Romaní, els seus moviments diuen molt. Els girs sobre ella mateixa ens fan pensar en la ballarina d’una caixa de música, obligada a dansar al ritme que altres toquen, captiva de la seva bellesa. En altres moments, amb un sobtat canvi de vestuari, es transforma en un home que amb moviments segurs simula escanyar la dona amb la seva corbata.

Amb un marcat accent francès (no podia ser d’una altra manera) Carine Valette Ayala llegeix textos de l’època, plens de tòpics sobre l’arquetip de dona del barroc. A través de les seves paraules descobrim com lluitaven contra l’obstracisme a què les condemnava una societat masculina i patriarcal; com se les privava de l’accés a l’educació, reservada només per als homes; com eren obligades a viure sotmeses a pares, germans o marits; com eren menystingudes amb frases com: “Les que pretenen ser les més doctes, són precisament les més simples de totes elles”. En definitiva, com vivien a l’ombra dels homes, invisibles per al món i fins i tot potser també per a la història.

Amb aquest cicle, El Maldà aconsegueix evocar fidelment l’àmbient culte i refinat de l’època. A través de la música, la dansa i l’escriptura ens convida a reflexionar sobre el rol de les dones del barroc, posseïdores d’un gran talent creatiu però sense cap mena de reconeixement social. Malauradament no van poder ocupar el lloc que els pertocava en el seu moment però ara és l’hora de retre’ls aquest merescut homenatge.

El proper i darrer concert serà:

  • Diumenge 27/11 a les 12.30h. Sonate per flauto solo col basso continuo,sonates italianes a Europa

A més, els diumenges de novembre s’ofereix l’itinerari “La música del baró de Maldà” de la mà de Musicològics per tal de donar a conèixer la realitat musical de la Barcelona del Baró de Maldà tot passejant pel barri Gòtic.

CREACIONS, FEMMES. Maldà 1700
4t Cicle de música antiga i xocolata (en memòria d’Albert Romaní)

Espai: El Maldà
Coordinació: Els Pirates Teatre 

Intèrprets:
Pavel Amilcar (violí barroc)
Thor Jorgen (viola de gamba)
Anna Romaní (dansa barroca i contemporània)
Carine Valette Ayala (escriptura)

 

Te interesará:

¡Ja coneixem la nova temporada de Atrium Barcelona... La Sala Atrium presenta una nova temporada. Aquest cop l’han dedicada a les dones. La seva cartellera s’omplirà de cares de dones, d’històries de done...
Deixem-nos seduïr per Don Giovanni al Teatre Audit... És de nit i la pluja i el vent acompanyen un galant que busca aventures nocturnes... Així comença la famosa òpera de Wolfgang Amadeus Mozart, Don Giov...
Crítica: Shakespeare en Berlín Nota: 9.5 sobre 10 En Shakespere en Berlín, en el teatre Gaudí, durante un periodo de 20 años, tres amigos ven como su amistad va cambiando bajo la i...

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *