Crítica: La volta al món en 80 ties – Cruïlla XXS

Crítica: La volta al món en 80 ties – Cruïlla XXS
5 (100%) 1 vote

Valoració: 8 sobre 10

Tenia apuntada a la meva agenda l’obra de La volta al món en 80 ties per veure-la a la Sala Atrium. No me la volia perdre per res. Però va arribar la crisi sanitària i em vaig quedar sense veure-la. Per sort, el Cruïlla XXS ha recuperat aquesta peça i ha permès que es pogués estrenar dins la programació escènica del festival, i va ser tot un èxit!

La volta al món en 80 ties: un repàs per dones brillants de la nostra història

Hi ha noms que formen part de la nostra història i la nostra cultura i que tenim ben apresos: sabem perfectament que els germans Wright van crear el primer avió, també coneixem noms claus dins el món de la cultura, la ciència i l’art, però… la gran majoria tots són homes! Què passa amb les dones i la història? Que el sistema patriarcal les ha silenciat, així de fàcil i contundent.

I per rescatar-les d’aquest silenci imposat per la societat, la Georgina Llauradó i la Cristina Martínez pugen a l’escenari per oferir-nos La volta al món en 80 ties, un viatge divertit, sorprenent i original que fa un repàs a algunes històries de dones que sembla increïble que s’hagin pogut oblidar.

Un espectacle multidisciplinar amb bon ritme i bones interpretacions

És difícil, molt difícil, el plantejament d’aquest espectacle. És a dir: com es parlar de 80 dones en 1 hora i 20 minuts i que no sembli que estiguem a una classe o assistint a una conferència? El resultat és La volta al món en 80 ties, un espectacle original i divertit que sorprèn en tot moment.

Per poder explicar la història d’aquestes «ties» s’utilitzen tècniques audiovisuals, música, cant, ball i teatre. Una combinació molt encertada que li dóna vitalitat a l’espectacle i ajuda a mantenir l’interès en tot moment. Hi ha moments on es fa un pèl repetitiu, però, tot i així, l’espectacle està molt ben dissenyat i pensat perquè ens arribi el contingut d’una manera didàctica, diferent i divertida.

Sobre l’escenari, tant la Georgina com la Cristina ho fan de luxe, sobretot la primera que és la protagonista de l’espectacle i té una naturalitat, una expressivitat i una connexió amb el públic increïble. Des del primer moment et fa l’efecte que estàs amb una amiga teva a casa, parlant, xerrant i compartint la lluita. Una relació que estableix amb el públic que es construeix sobre la naturalitat i la germanor.

L’únic «però» que li veig a la proposta és el que he comentat abans: trobo que és molt difícil fer un viatge per 80 ties. Al final, surts del teatre amb una acumulació de noms i dades que ja no recordes qui era qui. Seria bo que, per exemple, repartissin un flyer amb els noms de totes les dones de les quals parlen; o, també, que en comptes de voler parlar de tantes, en parlessin de 4 o 5, que fossin l’eix central de l’obra, i les altres quedessin més de passada. Al final, les històries de les dones queden una mica eclipsades les unes amb les altres i costa molt retenir un nom en concret o una història en concret.

A banda d’això, La volta al món en 80 ties és una proposta original, fresca, divertida i NECESSÀRIA que té la voluntat de recuperar les històries d’algunes dones impressionants que han quedat ocultes a causa de la història, sempre explicada pels homes. Un projecte pedagògic i feminista que em va encantar i que, se’ns dubte, tornaria a veure. Felicitats!


 

Elia Tabuenca

Filóloga hispánica y periodista digital. Apasionada del mundo del teatro y fundadora de espectáculosBCN y la productora teatral Laberinto Producciones

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *