Premis Butaca de Teatre de Catalunya 2019

Premis Butaca de Teatre de Catalunya 2019
5 (100%) 1 vote

Ahir diumenge 14 de juliol, el Mercat de les Flors de Barcelona es va guarnir de gala per celebrar els 25 anys dels Premis Butaca.

La celebració va fer honor als 25 anys de premis del públic a les Arts Escèniques, on es va fer un petit repàs als seus inicis, i on vàrem trobar nominacions i premiats molt repartits.

Les propostes més premiades dels Premis Butaca 2019

Van ser varies les produccions que més van destacar d’entre les guanyadores:

  • ‘Àngels a Amèrica’; amb el premi al millor muntatge teatral i a millor actor per a Pere Arquillué.
  • ‘La Jaula de las locas’, amb els premis per a millor musical per a Nostromo Live, millor vestuari per a Miriam Compte, millor caracterització per a Helena Fenoy i Marta Ferrer, i per a millor actor de musical per Àngel Llàcer
  •  ‘Una gossa en un descampat’, amb els premis per al millor director per a Sergi Belbel, millor muntatge de petit format, i el Butaca ‘Fundació Sgae’ al millor text per a la Clàudia Cedó.
  • L’espectacle ‘La bona persona de Sezuan’ va rebre tres gallardons a la millor actriu per a la Clara Segura, millor actor de repartiment per a Toni Gomila, i millor disseny de llums per a Pep Barcons. Un altre gran muntatge teatral; ‘Els jocs florals de Canprosa’, va emportar-se el Butaca a la millor actriu de musical per a Anna Moliner, i la millor escenografia per a la Laura Clos ‘Closca’.

La resta de guanyadors dels Premis Butaca 2019

Des del 2006 els Premis Butaca inclouen tres premis en la categoria de dansa, no obstant, el número de nominacions és significativament inferior a les nominacions dels espectacles de text o musicals (on van arribar a 10 per al millor muntatge teatral o millor actor), fet que encara discrimina aquesta art escènica per sota de les altres.

En aquest camp, el premi al millor espectacle de dansa se’l va emportar la producció ‘Pasionaria’ de la companyia La Veronal, que també va triomfar amb el premi a la millor intèrpret femenina, atorgat a l’Ariadna Monfort i el premi Butaca ‘Fundació Sgae’ a la millor coreografia per a Marcos Morau.

El jove ballarí Pol Jiménez va guanyar el premi com a millor intèrpret masculí de dansa per l’espectacle propi ‘La oscilante’.

‘Ballar és cosa de llibres’ l’espectacle de dansa de la Plataforma cultural La Diürna, va emportar-se el Premi Butaca al millor espectacle per a públic familiar. L’actriu Carlota Olcina, es va emportar el premi a la millor actriu de repartiment per l’obra ‘L’habitació del costat’.

L’espectacle ‘Maremar’, va guanyar el premi al millor espai sonor, que va ser per a Roger Ábalos, i Clara Peya es va emportar el premi Butaca ‘Fundació Sgae’ a la millor composició musical per l’espectacle ‘Suite Toque num. 6’. Aquest mateix muntatge va guanyar també el premi Butaca ‘Fundació SGAE’ a les noves aportacions escèniques de la mà de Les Impuxibles, Judith Pujol i María Velasco.

En aquests premis, va ser reconeguda la iniciativa ‘Terrats en cultura’ com a millor iniciativa per als públics, i vàrem poder celebrar els premis a les espectadores més jove i més vella de Catalunya, Montserrat Soler i Cinta Paloma, que van rebre el Premi honorífic ‘Anna Lizaran’.

Felicitats a totes les persones i espectacles premiats!

Punts clau de la gala dels Butaca 2019

El reconeixement a l’obra “Una gossa en un descampat” va ser clau per a que Clàudia Cedó posés sobre la taula, una vegada més, el dol perinatal, central en l’obra, que creu que és vist com a residual en la societat pel fet que és un tema relatiu a les dones, i necessita ser convertit a tema universal.

També el reconeixement a la millor escenografia (per a ‘Els Jocs Flors de Canprosa’) va ser un moment d’emoció a la gala per la intervenció de l’escenògrafa Laura Clos ‘Closca’ sobre el potencial i el reconeixement de les dones en tots els àmbits i professions, i en particular al de l’escenografia, i va apuntar el fet que després de 25 anys, fos la primera vegada que es donés aquest premi a una dona.

La ballarina Ariadna Monfort va voler posar sobre la taula el problema de la maternitat per a les dones que com ella el cos és el seu instrument de treball i el problema de la conciliació per a les intèrprets.

Va ser un altre punt àlgid de la nit la intervenció del col·lectiu Tinta Negra, que reclama el reconeixement i l’accés de les persones racialitzades dins la professió teatral i als escenaris, i van fer èmfasi al cas concret de discriminació que van patir a la tria de l’actor del personatge Belize a l’obra ‘Àngels a Amèrica’, dirigida per David Selvas. El director, quan va sortir a rebre el premi atorgat a aquest espectacle com a millor muntatge teatral, es va disculpar en públic, i va declinar el premi, com a senyal de respecte al col·lectiu i de reconeixement de l’error.

Altres moments de la nit per a reivindicacions sobre l’escenari, van ser el reconeixement al teatre familiar com a igual als altres formats, la dansa com a art escènica que ha de seguir guanyant força i camp, i l’aposta per a la cultura i les arts escèniques com a transformadores de la societat.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *