Silenzio! – Al Teatre Lliure de Montjuïc (KATHARSIS 2022)

katharsis lliure

Què és el teatre? Què ens defineix? Aquestes són algunes de les preguntes que centren l’edició de KATHARSIS 2022 al Teatre Lliure.

Els projectes programats dins d’aquest cicle, que té lloc al Teatre Lliure de Montjuïc del 16 al 30 de gener, intenten respondre al concepte d’identitat: què és i com influeixen en aquesta idea abstracta la nostra història personal i col·lectiva, el nostre cos, les nostres arrels i nacionalitats, la nostra classe social, el nostre gènere, els nostres desitjos i pors, i l’espai i temps que compartim amb els altres.

Silenzio, una de les propostes de Katharsis 2022

SILENZIO és la proposta de la performer i coreògrafa poloneso-canadenca Ramona Nagabczyńska que podrem veure els dies 21 i 22 de gener.

En aquest original espectacle, l’òpera és el punt central i se centra en les veus femenines, s’endinsa en l’òpera –una forma d’art performatiu que s’ha mantingut gairebé inalterada durant segles.

La veu de les dones

Tendim a associar les veus amb l’esfera simbòlica; amb significats assignats als sons. Oblidem que són la manifestació d’uns atributs físics complexos. Les veus que escapen de l’ordre simbòlic van més enllà de les convencions: no vol dir que no existeixin, només que hem perdut l’habilitat d’escoltar-les. Les pràctiques tradicionals de cant femení han trobat el seu equivalent dominant en les àries operístiques virtuoses creades per compositors mascles. És aquí on l’èxtasi de la veu original es barreja amb la refinada propaganda d’un ordre nociu.

L’antiga pràctica grega de l’aischrologia, basada en l’ús del llenguatge obscè, va sorgir dels rituals femenins. No existeix un equivalent contemporani d’aquesta pràctica –més aviat el contrari: les vulgaritats i les referències a la part abjecta del cos són pertorbadores quan provenen dels llavis de les dones.
L’aspecte polític de la veu humana es defineix no només pel significat de les paraules pronunciades sinó també, en igualtat de condicions, marcant la presència física de cossos específics.

Ramona Nagabczyńska

La programació de KATHARSIS explora, com és costum, els gèneres que van més enllà d’allò comú, conegut i còmode. Les propostes transgressores d’aquesta edició de 2022 són les cinc que segueixen:

  • O Barco / The Boat‘, de la portuguesa Grada Kilomba
  • Con versos‘, de la companyia catalana El arabesco
  • Silenzio!‘ de la polonesa Ramona Nagabczyńska
  • Lles tres peces que conformen ‘The Hamartia Trilogy‘ –Lolling & Rolling, Cuckoo i The History of Korean Western Theatre– del surorcoreano Jaha Koo
  • Together‘ dels eslovens Leja Jurišić y Marko Mandić.

Desafortunadament, ‘Tête-à-tête‘ del canadenc Stéphane Gladyszewski s’ha cancel·lat a causa de les restriccions pandèmiques internacionals.

US ANIMEM A QUE US ATREVIU A PROVAR AQUEST SUGGERENT I EXÒTIC PLAT: intel·ligent i divertida, SILENZIO! promet aportar noves formes de veure l’òpera, el teatre i d’entendre la vida.


Laia Ruiz

Llicenciada en Publicitat i RRPP i redactora, he treballat en tants llocs diferents que em costa classificar-me. Sóc multitasking de naturalesa; començo a fer una cosa i ja estic pensant en la següent. La cultura em dóna vitamines i escric perquè em resulta terapèutic. He fet varis cursos a l’Aula d’escriptors de Gràcia, de creació de novel·la, de guió cinematogràfic i un de redacció periodística a l’Ateneu Barcelonès.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.