Excursió al Gorg Blau de Girona

Ja és primavera i el nostre cos ho sap!!! Els dies comencen a ser més llargs, els primers rajos de sol escalfen l’ambient i hi ha aquella icònica olor de flors i a natura que tant marca aquesta estació de l’any. És per això que des de Espectáculos BCN us proposem un pla perfecte per gaudir d’un cap de setmana en família. Prepareu les motxilles i les sabates de caminar i animeu-vos a descobrir el Gorg Blau d’Olot, una de les joies més apreciades de la província de Girona. Ens acompanyeu?

El Gorg Blau d’Olot, una de les piscines naturals més espectaculars de Catalunya

No cal anar molt lluny per descobrir una de les moltes meravelles que Girona ens pot oferir. Es tracta del Gorg Blau d’Olot, un paratge natural en tota regla que s’ha convertit en una visita obligada per als amants del senderisme, l’escalada i per a tots aquells que vulguin evadir-se de la ciutat i gaudir de la tranquil·litat que ens pot oferir passejar per la natura.

Aquesta combinació perfecta entre terra i aigua no us deixarà indiferents, amb camins plens de vegetació que us conduiran fins a una de les gorgues de Girona amb més renom. Ja sigui sols o en família, aprofiteu aquests dies de sol i calor per visitar el gorg blau d’Olot. No us en penedireu!!!

On és el Gorg Blau de Girona

Girona és una de les províncies amb més encant de Catalunya. I és que a més d’un passat històric digne de menció, també amaga alguns dels tresors naturals més ben conservats del país, com és el cas del Gorg Blau. Situat al municipi de Montagut i Oix, a l’Alta Garrotxa, a només 20 km d’Olot i 50 km de la ciutat de Girona, s’ha convertit en un dels imprescindibles no només per a la gent de la zona sinó per a gent d’arreu que no s’han volgut perdre aquesta joia de la natura.

Si veniu de Barcelona o dels seus voltants, la millor opció és anar en cotxe, agafant l’AP 7 direcció Girona, i després desviar-te cap a la sortida de Banyoles. A partir d’allà haureu de seguir per la C-66 direcció Besalú fins a Sant Jaume de Llierca i Sadernes. Un recorregut d’unes 3 hores aproximadament durant el qual podreu gaudir del meravellós paisatge del nord de Catalunya. Un cop allà us recomanem deixar el cotxe al càmping de Sadernes, des d’on comença la ruta que ens conduirà fins al Gorg Blau d’Olot.

Com arribar al Gorg Blau

Per arribar al Gorg Blau, la millor opció sense cap mena de dubte és seguir la ruta de la Riera de Sant Aniol, que s’obre camí entre les profunditats del bosc i va paral·lela al riu Llierca fins a arribar a l’emblemàtica piscina natural. Per poder-la gaudir al màxim, us recomanem que mireu el temps que farà el dia abans, fet que és una excursió que és millor fer-la quan no ha de ploure, ja que es pot formar fang molt fàcilment, i això complicaria la ruta.

En aquest cas, us proposem començar des del pàrquing del càmping de Sadernes, des del qual hi ha un camí de terra sense pèrdua, en el que podreu distingir el congost i el riu que us servirà com a punt de referència durant tota l’excursió. Un cop en aquest sender, podreu apreciar unes marques de color taronja, verd i groc, que són les que haureu de seguir fins a arribar al gorg.

Haureu de seguir per aquest camí fins a arribar a l’emblemàtic pont de Valentí, una construcció medieval que podreu distingir fàcilment pels seus dos arcs de mig punt. Un cop hàgiu creuat el pont, haureu de seguir pel mateix camí paral·lel al riu Llierca fins a arribar a la presa del Gomarell, que és una de les més importants de la zona perquè permet abastir d’aigua a les poblacions circumdants. Aquest és el lloc ideal per fer el primer descans i reposar forces.

Un cop passada la presa del Gomarell, el camí es va fent cada cop més esquerp fins a arribar a la reconeguda ermita de Sant Aniol d’Aguja, que marca just la meitat de camí. Aquesta ermita que data de l’any 859 dc. és d’estil romànic i s’ha convertit en tot un símbol de l’Alta Garrotxa fins al punt d’estar declarada com a un bé d’interès nacional de la zona. Just darrere de l’ermita hi ha el refugi, que actualment està en un període de reconstrucció.

Deixant l’ermita enrere, haureu de seguir el mateix camí durant unes dues hores fins a arribar al destí final de l’excursió, el famós Gorg Blau, que pren nom pels colors blau turquesa de l’aigua, que us farà sentir com si estiguessin a una illa paradisíaca. Per no us deixeu enganyar, per molt temptador que pugui semblar cal recordar que no és una piscina climatitzada, i per això només els més valents i tolerants a l’aigua glaçada tenen el plaer de dir que s’hi ha pogut banyar. Això si, segur que us anirà bé per la circulació!

Què fer al Gorg Blau de Girona

Si encara no en teniu prou, podeu continuar la ruta fins al Salt del Brull, a uns 10 minuts caminant del Gorg Blau. Això si, a partir d’aquest punt la ruta es comença a complicar, així que no està de més assegurar-vos que tots els que vulgueu tirar endavant estareu a l’altura. Però tot repte té la seva recompensa, i és que al contrari que el Gorg Blau, que acostuma a estar més concorregut, el Salt del Brull queda més amagat i hi regna la tranquil·litat.

En tractar-se d’una ruta circular, hi ha dues opcions pel que fa a la tornada cap al pàrquing del càmping de Sadernes: o bé reculeu el mateix camí que heu fet d’anada, o els més aventurers us podeu decantar per veure una altra cara de la zona, tornant pel camí regit pel Salt de la Núvia. Tot i que aquesta segona opció és més llarga i complicada que la primera, les vistes de dalt son impressionants.

En tractar-se d’una excursió més aviat llarga, la nostra recomanació és començar-la cap a les 9 o les 10 del matí, abans que comenci a cremar el sol. A més, en ser una ruta coneguda, val més matinar i ser dels primers que no arriscar-se a anar a l’hora punta. El sender s’estén durant 15 km unes cinc hores caminant), així que porteu roba còmoda, a més de calçat adient per caminar.

Tampoc us podeu deixar de posar a la motxilla una cantimplora amb aigua freda a més de crema solar. Pel que fa al dinar, teniu l’opció d’aprofitar l’ocasió per fer un pícnic a la natura o bé decantar-vos per descobrir la gastronomia de la Garrotxa. No ho dubteu més!!! Aprofiteu ara fa bon temps per gaudir de l’aire fresc i reconnectar amb la natura.

Elia Tabuenca Elia Tabuenca, licenciada en Filología Hispánica por la UNED, con un máster en Periodismo Digital en ESNECA. Vivo en Barcelona y trabajo como periodista cultural. Soy dramaturga y directora de la compañía LetrasConVoz y Laberinto Producciones, me encanta el teatro, la literatura y la música. Llevo más de 10 años trabajando en el sector digital, compartiendo los lugares que más me gustan de Barcelona, así como ofreciendo críticas teatrales, crónicas de conciertos, opiniones de libros y cubriendo las noticias culturales de la ciudad. Tengo un podcast cultural en Spotify titulado "Rumbo a la Cultura" donde ofrezco información quincenal sobre los eventos culturales más destacados de la ciudad. Ver mi Linkedin