Crítica: Torus o el ritme de la Humanitat – Grec 2019

Crítica: Torus o el ritme de la Humanitat – Grec 2019
5 (100%) 3 votes

Nota: 9 sobre 10

Com cada any, el programa del Grec combina teatre, música, circ i dansa i ens dóna l’ocasió d’explorar –  d’entre l’àmplia oferta – alguna disciplina escènica que potser no ens és habitual. Aquest any, he triat “Torus” al Mercat de les Flors, un espectacle de dansa que ha superat de lluny totes les meves expectatives. No us el perdeu si en teniu ocasió. Això sí, aneu amb la ment oberta perquè és diferent del que segurament heu vist fins ara.

Torus és una proposta diferent que us sorprendrà

Torus és el darrer espectacle de Humanhood, una companyia de dansa internacional que es mou entre Barcelona i Birmingham. Està integrada per dos coreògrafs i ballarins: el britànic Rudi Cole i la catalana Júlia Robert Parés . A diferència dels espectacles anteriors que van ser duets – Nomadis (2015), Zero (2016) i Orbis (2017) – en aquesta ocasió són cinc els ballarins que hi intervenen: Jill Gob, Connor Scott, Tseng Tzu-Yi, Rudi Cole i Júlia Robert.

Humanhood fusiona de tal manera la física occidental i l’espiritualitat oriental, explorant  totes les connexions possibles, que les seves creacions són difícils de descriure. Alguns dels adjectius que podrien definir-les són hipnòtiques, asincopades, energètiques, vitals, sorprenents … amb una força i expressivitat que li donen una bellesa singular i les fan úniques.

La música a càrrec d’experts en percussió de Taiwan que acompanya el moviment dels ballarins, que de vegades ballen sols i altres en grup, apel·la directament el nostre ser interior; més primitiu i humà. Uns sons que ens sorprenen i fins i tot incomoden però que acaben atrapant- nos en el ritme tribal de la Humanitat. Pura energia vibracional que ens condueix in crescendo fins l’esplèndida cerimònia final. Una peça catàrtica en què flueixen els moviments i les emocions són alliberades. Espectacular!

Com indica el nom de l’espectacle, els moviments oscil·latoris dels ballarins imiten els d’una figura geomètrica tridimensional en forma de rosquilla o donut, el “Torus” (tor): un cercle que gira al voltant d’un eix amb un punt ancorat en el mateix pla. Són molts els elements en forma de tor que ens envolten, tant en una poma com en al camp magnètic de la terra que els orientals descriuen com a camp energètic.

Els ballarins imiten els moviments circulars del «torus» (tor)

“Aquesta peça és un viatge que comença lluny, en el Cosmos i acaba en el planeta Terra on els humans comparteixen i expressen un ritme comú fusionant la sinergia energètica i el vocabulari físic de Humanhood en un huracà tribal que flueix sense esforç” diu en el dossier de l’espectacle. No es pot descriure millor.

L’acurada tècnica dels ballarins de Humanhood que es mouen amb moviments oscil·latoris està molt marcada per un mètode de respiració – el moving breath – que connecta la respiració amb el moviment. Cole i Robert Parés van aprendre aquesta tècnica en un viatge a l’Índia el 2016 i l’han integrat en els seus muntatges escènics.

Moviment, música i llum són els fonaments de «Torus»

La música de percussió i els moviments dels ballarins, amb vestits dissenyats individualment i pintats a mà, conflueixen en un escenari buit que alterna claror i foscor. Un disseny de llums molt potent a càrrec de Tom Visser que afegeix encara més intensitat i es converteix en el tercer protagonista d’aquesta peça que integra a parts iguals música, moviment i llum.

De debò, no us perdeu els espectacles de Humanhood. Són una experiència única.

Fitxa tècnica de “TORUS” de la Companyia Humanhood, Mercat de les Flors

  • Concepte, direcció i coreografia: Júlia Robert Parés i Rudi Col
  • Interpretació: Jill Gob, Connor Scott, Tseng Tzu-Yi, Rudi Cole, Júlia Robert
  • Producció: Humanhood
  • Una coproducció del Dance Hub Birmingham, Sadler’s Wells, DanceXchange i Sismògraf, Festival de dansa a Olot.

Lluïsa Guàrdia

Filòloga i peridista cultural. Amant de totes les expressions culturals: cinema, teatre, música, exposicions, lectura ...

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *